Eerste kleuterklas

In deze kindvriendelijke en rustige klas krijgen de allerkleinsten de kans om op eigen tempo en ritme het leven in de klas te verkennen . Het belangrijkste in onze klas is dat kleuters zich goed voelen en veel kansen krijgen om te kunnen experimenteren en exploreren . 

Voelen ze zich goed? Dat is de eerste zorg!

“Bij de allerkleinsten komt zich goed voelen op de eerste plaats. Dan pas kijk ik naar wat ze kennen en kunnen. Ik bekijk waar de noden van de kindjes liggen. Hoe we hen vooruit kunnen helpen met spelletjes en leuke oefeningen. Ik probeer hun zelfredzaamheid te vergroten. Ze zijn zo fier en vol zelfvertrouwen als ze hun koekendoosje zelf uit de boekentas kunnen halen. We leren al spelend over thema’s als verkeer of het bos.”

“Een goede band met de ouders, zorgt ervoor dat alles bespreekbaar is. We werken met een heen-en-weerschriftje, maar ook een losse babbel aan de schoolpoort of een gesprek voor of na de schooluren behoort tot de mogelijkheden. Ook over de kleuter die plots weer in zijn broek plast of niet wil slapen ’s middags. De ouders en ik hebben hetzelfde doel: ervoor zorgen dat een kind zich goed voelt en hierdoor zich goed kan ontwikkelen.  Ik heb geen geheimen voor de ouders en vind het fijn als ze na een schooldag eens de klas binnenspringen om te kijken wat we gemaakt hebben.”

De onthaalklas en eerste kleuterklas zitten hier samen. Ik overleg vaak met juf Josianne, de kinderverzorgster. We starten het schooljaar met ongeveer 11 peuters en kleuters en eindigen met ongeveer 22. In onze grote klas waarin elke kleuter zijn plekje kan vinden, is het nooit te druk.

Hoe ziet onze klas eruit?

Kinderverzorgster juf Josianne

“Ik knutsel en help mee in de klas”

“Ik neem in de voormiddag vaak een zevental leerlingen mee naar een andere hoek of ruimte voor een activiteit. Ondertussen kan de juf een andere activiteit met een klein groepje doen. Daarnaast help ik met de verzorging: met de kleuters eens extra naar het toilet gaan of helpen bij de zindelijkheidstraining.”

De turnleerkracht                                                        

“Een heel parcours om zich uit te leven”

“Ik werk rond evenwicht, behendigheid, bewustzijn van hun lichaam … Ik kom 2 uur in de klas, op dinsdag en vrijdagvoormiddag. Ik maak dan bijvoorbeeld een parcours van turntoestellen waarop ze moeten balanceren.”

De zorgjuf

“Extra ondersteuning nodig? Ik ben er!”

“Als Priscilla in de toekomst merkt dat een kleuter snel boos wordt of geen vooruitgang meer boekt op het vlak van fijne motoriek, dan kan ze mijn hulp inschakelen. Ik ben zorgcoördinator en ik ondersteun Priscilla in haar taak. Ik volg alle leerlingen hier op school op. Als we denken dat er externe hulp nodig is, dan zal ik daar met de ouders, de juf en de directeur een gesprek over hebben.”

Mezzanine:

Om extra ruimte te hebben, kunnen de kleuters rustig in de poppenhoek spelen boven op de mezzanine, ook is er een aparte ruimte gemaakt om met auto’s en treinen te spelen

Taalontwikkeling:

Communicatie is heel belangrijk voor iedereen, we stimuleren daarom ook de kleuters en hanteren daarvoor gespecialiseerde methodes. Dag Jules, Beertje Bas, Logeerknuffel ( kleuter vertelt hun belevenissen van het logeren)

 Socio – emotionele ontwikkeling:

Zich goed voelen is een must. Daarom hebben we enkele hulpmiddelen gezocht zoals :

  • Fotoalbum:
    Om kleuters te helpen met afscheid en heimwee, kunnen ze steeds in het fotoalbum kijken, met foto’s van mama, papa, broer of zus. 
  • Snoezelhoek:
    Wanneer kleuters moe zijn en even willen rusten kan dit in deze rustige en gezellige hoek.
  • Geleide spelen:
    Kleuters leren onder begeleiding om samen te spelen, naar elkaar te luisteren enz.
  • Technieken:
    Kleuters krijgen te kans om verschillende technieken te leren kennen boetseren, schilderen enz.

Dit is een stukje van het werken in de 1ste kleuterklas, wil je meer weten kom dan eens langs.

Voor de allerkleinsten is ons klasje een goede start!

 

 

© 2018 Basisschool Herckerhof